fredag 3 juni 2011

Very, very excite!


På E3 2010 visade Konami och Taki Fujii perfekt exempel på en väl genomförd presskonferens, om än en elegansbefriad sådan.

Inför årets mässa hoppades jag inte på fler "You will be SUCKED! Veeery exercise!", men däremot hoppades jag på samma personliga och avslappnade inställning; det var uppfriskade bland alla kostymer, perfekt inövade repliker och försök till skriven humor.

Tyvärr fick jag en serie förinspelade klipp med utvecklare och tillhörade förtittar.

Med förra årets katastrofsuccé i bagaget känns det både väldigt opersonligt och stelt med ett så pass noga utstuderat och kontrollerat upplägg som en förinspelad "konferens". En grönskärm och fräcka klipp gör helt enkelt inget engagerande, det är vad som sägs som väcker intresse. Men när dessa ord silats genom ett extremt noga planerat manus, och drabbats av omtagningar i massor, försvinner både den passion och intimitet som annars gör utvecklarna så intressanta. Givetvis handlar det först och främst om spelen, men att deras femtiofem minuter långa klippserie metsadels bestod av vad som verkade vara hemgjorda Youtube-filmer är tämligen motsägelsefullt om deras mål nu var att rikta våran uppmärksamhet mot spelen snarare än skaparna.

Nåväl.

Att säga att jag är belåten med de spel som visats upp är en underdrift, om något så är jag i ett nästan euforisk tillstånd. Men jag hade väldigt gärna sett något mer färgstarkt och närvarande från Konamis sida - det känns bara nonchalant när en utvecklare av deras kaliber inte infinner sig på världens största spelmässa. Kanske var Konami rädda för ytterligare ett "wan mijjon troooooops, whaaaoww!"-spektakel med Tak Fujii i spetsen - personligen hade jag inte alls tackat nej. Men en konferens kan låta utvecklarnas personligheter ta plats utan att vara smaklös, och ett företag som årligen omsätter en halv miljard dollar borde vara mer än kapabla att åstadkomma något sådant.

Vi kanske kan få ett mellanting nästa år, Konami?


Årets, aningen mer subtila, konferens hittar man här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar