onsdag 1 juni 2011

Konsten att mjölka en ko.


I höst släpps Call of Duty: Elite som är tänkt att fungera som en multiplayerportal mellan Call of Duty: Black Ops och Call of Duty: Modern Warefare 3. Tjänsten kommer att erbjuda två alternativ; gratis och som prenumeration. De som väljer att betala för sig kommer att få nedladdningsbart material automatiskt, och de som väljer gratisversionen kommer ha möjlighet att köpa samma material.

Så nu ska alltså en prenumerationskostnad för något jag redan betalat fullpris för staplas ovanpå den redan regelbundna utgiften för Xbox Live (Playstation Network är fortfarande gratis, nyckelordet är "fortfarande") för att jag ska få ta del av privilegiet att tillgå extramaterial jag eventuellt inte alls är intresserad av?

Är det bara för mig varningsklockan ringer?

I grund och botten är en portal mellan spelen är inget dumt påfund (egentligen är jag smått förvånad över att det inte redan finns) då spelare efterfrågar både detta och möjligheten att på ett vettigt sätt kunna övervaka matchstatistik. Problemet ligger i att Activisions affärsplan är baserad på eventuell avkastning - glada aktieägare och profit - sedan har tjänsten utvecklats därefter, när det egentligen borde vara omvänt.

Halo Waypoint, som funkar ungefär likadant, är gratis. Att spelvärldens största spelserie inte skulle vara förmögen att leverera en likartad tjänst kostnadsfritt är ett skämt och ett slag i ansiktet på de miljontals spelare världen över som satt Call of Duty-sviten på den tron den just nu besitter.

Betala för vad ni väljer att ge mig?

Aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar