torsdag 9 juni 2011

Förkortningar och hur man inte använder dem...


I samband med att jag på nytt plockat upp Starcraft II och därmed återigen kommit i kontakt med ett nätverk som jag helt saknar både reaktionsförmåga och finmotorik nog att för att bli speciellt levnadsduglig i, minns jag plötsligt alla de företeelser som drev mig därifrån till att börja med (eller ja,från onlinespel över huvud taget).

"I pwn JOO L2P imho! K thx bye... LOL!", är ett lysande exempel och faktiskt inte uppdiktat, som man kan tro.

Den här typen av ord började växa fram någon gång strax efter millenniumskiftet och verkar sedan dess ha infekterat hela världen - både på gott och ont. Mest ont, kan jag tycka ibland, även om en språklig utveckling är både naturlig och nödvändig.

Men varför används alla dessa förkortningar helt fel?

"GG".

Mer än ofta ser jag "GG" i början på en match i Starcraft II. "GG" betyder "good game", något man i regel avslutar en bra runda med. Samtidigt undrar jag varför vissa helt verkar ha missuppfattat betydelsen men vet att det är något man säger då spelet är slut, oavsett hur värdelöst jag och min motståndare faktiskt spelade. "BG" (bad game), känns mer rimligt. 

"IMHO".

"IMHO" ("In my honest opinion") är en annan bedrövlig åkomma. Under tiden jag brukade traska runt i Azeroth och leka digital krigare blev det väldigt tydligt att "IMHO" snarare var något andra spelare skrev som en direkt reflex efter sina meningar vare sig det var ett lämpligt sätt att använda just den förkortningen eller inte.

"I need to go get something to drink IMHO" (återigen, inte fiktivt).

Som motsats till en oärlig åsikt? Och hur är det en åsikt att man inmundiga vätska?

"Lol".

"Lol" (eller "laugh out loud,", som det betyder) är den mest överanvända vokablen på internet och har inte bara ersatt punkten utan också böjts till diverse former, "Lola" bland annat - helt plötsligt har ett verb, med tillhörande adverb, transformerats till ett verb rakt igenom. Oftast används det inte ens i situationer då något är tillnärmelsevis underhållande eller roligt utan placeras där man anser att det ser tomt ut LOL!

Av någon anledning verkar ordet dessutom oftast vara negativt laddat, vilket inte speglar den egentliga betydelsen speciellt bra alls. Så finns ju ett spel med samma namn, League of Legends, som stadigt ökar i popularitet.

"Jag ska hem och spela LOL!"

Ska denna, vi kan säga slumpmässiga internetindivid, spela League of Legends, eller låter personen oss veta att det är dags att spela och avslutar med att skratta högt?

Det är ett tämligen korkat exempel, men poängen kvarstår.

Språkutveckling är, som jag nämnde tidigare, både nödvändigt och intressant. Men just nu tar vi ett steg framåt och två steg tillbaka. Istället för ett universalt nördspråk blir det diffust och svårtolkat, vilket i sin tur bäddar för både besvärliga missförstånd och en fortsatt negativ utveckling. Grunden till det rotar sig att folk på något vis lärt sig när man ska säga vissa saker istället för att använda dessa internetord i en kontext de egentligen är lämpade för.

Att alla dessa abbrevierade ord dessutom omges av den vidriga e-attityden som växt fram på senare år gör ingenting bättre.

Nåväl.

Pylon eller Zealot först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar